
Zasieki na brzegu rzeki Bystrzycy
1920
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Lubliniana. Malarskie widoki Lublina i Lubelszczyzny
Konstanty Kietlicz-Rayski (1868–1924) studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, następnie w Warszawie, w klasie rysunkowej wybitnego malarza Wojciecha Gersona oraz w pracowni Leona Wyczółkowskiego. W pierwszych dziesięcioleciach XX wieku należał do najbardziej aktywnych animatorów lubelskiego życia artystycznego. Był malarzem i etnografem – autorem licznych studiów typów ludowych Lubelszczyzny i Podhala, zajmował się działalnością publicystyczną, amatorsko grywał w teatrze. Jego twórczość umiejscawia się w tradycyjnym nurcie sztuki, która według Kietlicza powinna być przede wszystkim zrozumiała dla odbiorcy. Zdominowały ją akwarelowe i lawowane tuszem nastrojowe pejzaże i widoki malowniczych zakątków Lublina, z którym artysta po 1904 roku związał swoje życie.
Rysunek Kietlicza ujmuje most na Bystrzycy przy ulicy Zamojskiej w szerszej perspektywie, z widocznymi w oddali wieżami katedry i dwóch lubelskich bram – Trynitarskiej i Krakowskiej. Most wzniesiony w 1909 roku metodą wstępnie sprężonego betonu należy do najstarszych żelbetowych mostów w południowo-wschodniej Polsce. Powstał w miejscu dawnego drewnianego mostu na trakcie bychawskim i uściługsko-zamojskim, prowadzącym z Lublina w kierunku południowym. W 2012 roku nazwano go imieniem projektanta, Mariana Lutosławskiego – inżyniera, wynalazcy i społecznika, autora drugiego lubelskiego mostu wzniesionego w 1908 roku na Kalinowszczyźnie. Obie konstrukcje, zbudowane w technologii wynalezionej przez François’a Hennebique’a, na wbijanych palach żelbetowych, należą do jedynych zachowanych w Europie mostów tego typu. Neogotycki kostium architektoniczny zaprojektował Jan Heurich młodszy, wzorując się na paryskim kościele Saint Severin. Warszawski architekt nadał betonowym balustradom formę ażurowych maswerków z filarami zwieńczonymi sterczynami w kształcie szyszek. Most doświetlały latarnie umieszczone na akcentujących skrajne przęsła monumentalnych fialach. Jego wzniesienie udokumentowano na żeliwnej tabliczce przechowywanej w Muzeum Historii Miasta Lublina: „Most żelazno-betonowy systemu Hennebique’a zbudowany przez inżyniera M. Lutosławskiego, Warszawa, Bohema 1”.
Anna Hałata
Inne nazwy
Lublin. Most na Bystrzycy
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 15.5 cm, szerokość: 26 cm
Rodzaj obiektu
malarstwo
Technika
akwarela, tusz
Tworzywo / materiał
karton
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Zakład Fotograficzny Stanisław Zawadzki
1920
Muzeum Narodowe w Lublinie
Poddębski, Henryk (1890-1945) (fotografik)
1931
Muzeum Narodowe w Lublinie
Malinowski, Adam Wiktor
1850 — 1892
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.