
Chrystus Ukrzyżowany
1845 — 1855
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Sztuka Ludowa Lubelszczyzny (XVII – 1. połowa XX wieku)
Krzyż przydrożny to nieodłączny element polskiego krajobrazu. Ten samotny znak często wytyczał granice „małych ojczyzn”. Powstawał ze szczególnych okazji: w dniach radości czy godzinie żałoby, ku pamięci zmarłych, jako modlitewne westchnienie czy wyproszenie łaski. Miał strzec przed niebezpieczeństwem, złymi mocami lub służyć za znak orientacyjny. Usytuowany wśród łąk i pól stał się zewnętrznym wyrazem kultu religijnego. Pojawiał się na rozstajach dróg, na pograniczu wiosek, osiedli i miast, przy domostwach i zagrodach, w szczerym polu i na skraju lasu, na polanach i wśród leśnej gęstwiny, samotnie lub w grupie, a także w towarzystwie kapliczek. Wznoszono go w miejscach dawnych kościołów i cmentarzy, masowych grobów po wystąpieniu zarazy morowego powietrza, w miejscu bitew i potyczek, pochówku bohaterów, w miejscach krwawej zbrodni, nagłej śmierci – na przykład od uderzenia pioruna, czy znalezienia ludzkich kości. Można go było spotkać w domniemanym miejscu spalenia czarownicy, objawienia się Matki Boskiej lub świętego.
Na Lubelszczyźnie, tak jak w całej Polsce, wznoszono wiele rodzajów drewnianych krzyży. Jedne były proste nieozdobione, drugie – z gałkami rzeźbionymi u końców belek i blaszanym, podkowiasto wygiętym daszkiem z ażurową krezą lub z insygniami Męki Pańskiej, na innych – w miejscu skrzyżowania belek, zawieszano kapliczkę. Na większości umieszczano figurę Chrystusa Ukrzyżowanego. W krzyżach lubelsko-łęczyńskich miejsce wokół figury dodatkowo zdobiono wspornikami, które przybierały formę aureoli z łagodnymi zagięciami łuków. W powiecie biłgorajskim i janowskim do dziś są spotykane malownicze przykłady krzyży z daszkiem, jakby chroniącym rzeźbę przed deszczem czy śniegiem. Wznoszono także takie, których całą powierzchnię pokrywał misterny snycerski ażur.
Wysokie krzyże ciosano z drewna dębu, a figury rzeźbiono z lipy lub jaworu. Często były zwieńczone małymi ozdobnymi krzyżykami żelaznymi z półksiężycem i kogutkiem na szczycie. Prawie na każdym zaś ryto napisy. Treść ich zależała od miejsca, okoliczności, w jakiej go stawiano, i od intencji fundatora. Brzmiały one najczęściej: „Boże błogosław nam”, „Któryś za nas cierpiał rany, Jezu Chryste zmiłuj się nad nami”, „Od nagłej śmierci zachowaj nas Panie”, „Od powietrza, głodu, ognia i wojny – zachowaj (wybaw) nas Panie”.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 26.5 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba
Technika
rzeźbienie
Tworzywo / materiał
drewno
Pochodzenie / sposób pozyskania
z dawnych zasobów
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Kwiatkowski, Józef
1845 — 1855
Muzeum Narodowe w Lublinie
Kwiatkowski, Józef
1845 — 1855
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
1890 — 1910
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.