
Przeprawa samochodu i motocyklu przez górską rzekę Dunajec
Fotografia
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo włoskie
Józef trochę niezgrabnie podtrzymuje Syna Bożego, który nie dość, że się wierci to jeszcze ciągnie go za brodę. Zadanie utrudnia fakt, iż ten wyraźnie starszy, łysiejący i siwy już mężczyzna o szlachetnej twarzy, jednocześnie w lewej ręce trzyma laskę z rozkwitającymi pąkami. Obu towarzyszy Archanioł Gabriel częstujący Dzieciątko jabłkiem. Wysokie umiejętności warsztatowe malarza rzucają się w oczy. Świadome użycie perfekcyjnego rysunku i miękko kładzionej plamy posłużyło do oddania bryłowatości postaci i zbudowania przestrzeni je otaczającej. Widać, że autor do każdego elementu kompozycji malarskiej podchodził indywidualnie i z pieczołowitością wzbogacał obraz w szczegóły. A wszystko w dobrym guście i z umiarem.
Na uwagę zasługuje ciekawe podejście do tematu. Otóż w spokój tego sielankowego przedstawienia wkrada się przyszłość z cierpieniem i krzyżem na horyzoncie, ale też obietnicą odkupienia i chwały nieba. Zapowiedź tych wydarzeń zawarta jest w symbolice jabłka – owocu zakazanego, a zarazem symbolu władzy królewskiej.
Obraz łączony jest z nazwiskiem Pompeo Girolama Batoniego (1708 – 1787), włoskiego malarza słynącego z solidnych umiejętności technicznych, niepozbawionego polotu i wyczucia stylu. Podejmował rozmaite tematy, z czasem jednak napływ do Rzymu arystokracji europejskiej sprawił, że „z potrzeby chwili” wyspecjalizował się w portretach. Zadowoleni zleceniodawcy ponieśli jego sławę w świat i uczynili ją międzynarodową. Uważany był za najlepszego malarza włoskiego swoich czasów, pikanterii stwierdzeniu temu dodaje odnotowana z kronikach rywalizacja z Antonem Raphaelem Mengsem. W jego twórczości odnajdziemy ślad różnorodnych inspiracji; na plan pierwszy wysuwa się fascynacja anykiem, przy współudziale francuskiego rokoka, bolońskiego klasycyzmu oraz twórczości takich artystów jak Nicolas Poussin, Claude Lorrain, a zwłaszcza Raphael. Uważany jest za prekursora neoklasycyzmu.
Obraz nabyty prawdopodobnie przez Stanisława Kostkę Potockiego.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 105,0 cm, szerokość: 80,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek, 1. połowa XX wieku
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.