treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo, materiał
Autor, wytwórca
Miejsce powstania, znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja, status
Czas powstania, datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: ukrzyżowanie

Obiekty

52
E/17689/ML - Obraz przedstawia Chrystusa Ukrzyżowanego na wzgórzu Golgota. W centralnej części krzyż oznaczony plakietką INRI,  z ciałem Jezusa ukazanym bardzo realistycznie – Zbawiciel, w białym rozwianym perizonium i koronie cierniowej,  już nie żyje, a z jego przebitego boku wypływa krew. Krople krwi są także w okolicach innych ran: na dłoniach, głowie, stopach oraz spływają mniejszymi kropelkami po całym ciele. Wokół głowy, z długimi brązowymi włosami, jaśnieje promienista aureola. 
U stóp krzyża, po lewej stronie bieleje czaszka praojca Adama, którego grób – według tradycji judeochrześcijańskiej miał być w skale Golgoty. Po prawej pomarańczowo-żółte jabłko oraz  zbliżający się do niego, wijący wokół podstawy krzyża, zielony wąż. Wokół krzyża, na wzgórzu w różnych odcieniach brązu, zarysowane małe kępki traw. W oddali na horyzoncie, w tle dla całej sceny namalowane zostało miasto, z piaskowo-beżowymi budynkami o czerwonych dachach wież, otoczone murami – Jerozolima, z której wyprowadzono Jezusa, aby był ukrzyżowany poza miastem, jak nakazywało prawo rzymskie.
W górnej partii tła zaciemnione niebo, z granatowymi burzowymi chmurami. Postać Zbawiciela ukazana tym samym jest na tle w połowie krajobrazu ziemskiego i w połowie  nierzeczywistego nieba, z zarysowanymi złocistymi kształtami księżyca (po prawej) i słońca (po lewej).

Konserwacja: 2013 r.

Ukrzyżowanie

nieznany

1890 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

obraz - Ujęcie części środkowej. Kompozycja w formie wydłużonego prostokąta złożonego z trzech obrazów zmontowanych w jedną całość. Środkowy, prostokątny element pomalowany na czarno z czarnym, błyszczącym majuskułowym napisem FANATICISM. Części boczne kwadratowe z nadrukowanymi na płótno reprodukcjami dłoni Chrystusa ze sceny Ukrzyżowania autorstwa Matthiasa Grünewalda (Ołtarz z Isenheim).

Ukrzyżowanie II

Kuskowski Kamil

2001

Muzeum Narodowe w Szczecinie

sztuka sakralna, kwatera ołtarza, płaskorzeźba - Ujęcie z przodu; Płaskorzeźba przedstawiająca grupę postaci skupionych pod krzyżem Chrystusa na wzgórzu Golgoty. Kwatera centralna późnośredniowiecznego ołtarza pasyjnego z Wkryujścia (Ueckermünde).

Ukrzyżowanie Chrystusa

warsztat zachodniopom.

około 1510 — 1520

Muzeum Narodowe w Szczecinie

MPOLIN-M33

Ukrzyżowanie

grafika

Szwarc, Marek

1917

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Krucyfiks

Krucyfiks

XVIII wiek

Muzeum – Zamek w Łańcucie

lico

Pejzaż z drzewami

Deska drzeworytnicza

Szwarc, Marek

1915 — 1925

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

MPOLIN-M36

Walka Jakuba z Aniołem

obraz

Szwarc, Marek

1950

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

MPOLIN-M35

Ewa

grafika

Szwarc, Marek

1919

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

E/418/ML - Rzeźba przedstawiająca Chrystusa Ukrzyżowanego. Głowa okolona włosami pochylona w prawą stronę. Na głowie cierniowa korona. Nogi podgięte w kolanach. Wykonana w drewnie lipowym.

Chrystus Ukrzyżowany

Kwiatkowski, Józef

1845 — 1855

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/16803/ML - Krzyż dwustronny, po obu stronach po 5 pól z malowanymi przedstawieniami – z jednej strony temat Ukrzyżowania, z drugiej – Zmartwychwstania. Tło na obu stronach błękitne, z obłokami.

Ukrzyżowanie
W centrum Chrystus Ukrzyżowany: w cierniowej koronie, perizonium, ze stopami przybitymi, każda odrębnym gwoździem. Na górnym ramieniu tabliczka z napisem INRI. W polu pod krzyżem widnieje czaszka i skrzyżowane piszczele. W polu po lewej – Maryja ze złożonymi dłońmi, ubrana w błękitną suknię i biały maforion, obok zachowany fragment inskrypcji (MP). Po prawej św. Jan (C. IOAHN) w błękitnej szacie spodniej i białym płaszczu, z dłońmi skierowanymi w stronę Chrystusa. W górnym polu – Bóg Ojciec wychylający się spośród chmur, w rozwianym płaszczu, z napisem: ??? ???.
Zmartwychwstanie
W centrum ukazany jest Chrystus Zmartwychwstały; prawą dłoń unosi ku górze, jego głowę otacza poświata. Ubrany jest w jasnoróżową szatę spodnią i błękitny płaszcz. W polu poniżej widoczny jest pusty sarkofag. Ponad nim widnieje napis: BOCKPECEHIE ?????. W polu po lewej – w jasnych szatach ukazany jest anioł trzymający płytę nagrobną, po prawej – jedna z myrofor, z naczyniem na olejek w dłoniach, ubrana w błękitną suknię i biały maforion. W górnym polu, pośród chmur, w jasnej poświacie widnieje oko opatrzności (oko wpisane w trójkąt).
Wszystkie twarze, oprócz Boga Ojca, mają identyczne rysy. Ograniczona gama barwna. 
Przemieszanie napisów cyrylickich i łacińskich świadczy o środowisku unickim.

Konserwacja: 2010

Krzyż dwustronny unicki ze scenami Ukrzyżowania i Zmartwychwstania

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Obraz z przedstawieniem Matki Bożej z Dzieciątkiem w typie częstochowskim. Całość obrazu utrzymana w kolorystyce brązu z ciemniejszymi partiami twarzy i dłoni postaci. Szaty postaci i aureole wokół twarzy zaznaczone żłobieniami, tworzą zarysy sukni, płaszczy, ich fałdowania zdobienia oraz zarysy ramion, rąk i nóg Jezusa. Madonna w bogatej, tłoczonej szacie z welonem na głowie. Na przetartej na złoto aureoli 5 małych złotych gwiazdek. Szata na piersi oraz welon tłoczone we wzory w kwiaty i linie łamane. Twarz i prawa dłoń Madonny namalowana słabo widocznie. Dzieciątko siedzi na lewym ręce Madonny, ubrane w długą suknie tłoczona w motywy kwiatowe. Prawą ręką wykonuje gest błogosławieństwa, w lewej trzyma księgę (?). Twarz i dłonie namalowane także słabo widocznie. 
Tło wokół postaci wykonane zdobieniem żłobienia grzebykowego,  promieniście rozchodzi się wokół postaci. Na nim 12 małych złotych gwiazdek.
U dołu obrazu, pod wizerunkiem, napis: POD TWOJĄ OBRONĘ UCIEKAMY SIĘ.

Matka Boska Częstochowska

nieznany

1890 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

Obraz malowana na odwrociu szkła, przedstawiający Matkę Boską Bolesną z siedmioma mieczami symbolizującymi 7boleści – momentów w życiu Chrystusa, na które patrzyła MB. Oprawiony w drewnianą prostą ramkę (na cynki) koloru brązowego. Tło obrazu jasnozielone (seledynowe). Konturowanie czarne. Postać MB, w 3 postaci, w czerwonej sukni, na ramiona narzucony szafirowym płaszcz, opadający wzdłuż postaci. Na głowie szafirowa chusta, a wokół niej aureola brązowo-złocista i czerwona z białymi cętkami. Twarz biała z rumieńcami na policzkach, oczy i ich oprawa czarne, dłonie biało-różowe.  Włosy wystające spod chusty, brązowe. Miecze rozmieszczone asymetrycznie (3 i 4 po obu stronach), zbiegają się ostrzami na piersiach, w miejscu złożonych do modlitwy dłoni. Kolor brązowo-złocisty. W górnej części obrazu, nad głową MB, znajduje się symetryczny kwiaton, zwrócony wierzchołkiem do dołu, złożony z dwu gałązek o ciemnozielonych łodyżkach i listkach z czerwonymi kulistymi kwiatami w obramieniu szafirowym (po jednej gałązce) oraz czerwonymi pączkami na wierzchołku. Podstawę kwiatonu stanowią trzy czerwone płatki z białymi cętkami.

Matka Boska Bolesna

nieznany

1890 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

Obraz olejny na płótnie. Postać Chrystusa ujęta 3/4, lekko zwrócona w prawo. Ciało odkryte do bioder, ciemnobeżowe, kontury wycieniowane szarobrązowe. Zaznaczone obojczyki, żebra i przepona. Na biodrach biało-szara przepaska. Ręce zgięte w łokciach, skrzyżowane na przegubach dłoni z rozpostartymi lekko palcami. Związane szaro-brązową linką, splot zaznaczony bielą. W prawej ręce brunatno-czarna palma męczeństwa (w postaci pałki wodnej), oparta o prawe ramię i wychodząca poza nie ukośnie na zewnątrz, na wysokość głowy. Na ramionach Chrystusa płaszcz o zgaszonej czerwieni, lekko nakrywając prawy obojczyk spływa ku dołowi z tyłu, przez lewę ramię przechodzi do przodu, przysłaniając część torsu oraz ramię. Załamuje się na zgięciu i fałdą spływa w dół, przysłaniając uda. Fałdy wycieniowane ciemniejszą czerwienią w odcieniu brązu i paskami przezroczystego, zgaszonego pomarańczu. Płaszcz zawiązany jest pod szyją czarną tasiemką, na kokardę. Twarz Chrystusa okolona krótką brązową brodą, nad rozchylonymi czerwonymi ustami brązowe wąsy. Wokół ust i nosa wycieniowane bruzdy. Nos prosty, oczy brązowe, duże lekko migdałowe o rozjaśnionych powiekach, brwi brązowe proste. Owal o zaznaczonych kościach policzkowych. Wokół głowy aureola w kolorze złamanej żółci. Od głowy odchodzą na przemian po 3 rodzaje promieni. Białe, proste (środkowy dłuższy falisty), szaro-oliwkowe. Tło obrazu ciemnoszare z odcieniem różu i beżu. Po lewej stronie w dołu zaznaczona balustrada ze sterczynami.

Chrystus w koronie cierniowej - Ecce Homo

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Figura Chrystusa Frasobliwego, pochylona w prawo głowa, wykonana w drewnie lipowym, polichromowana. Twarz potraktowana realistycznie. Korona cierniowa z przeplatanego wałka (kształt ósemki). Ślady cierni. Włosy opadające na ramiona modelowane dość szerokimi podłużnymi żłobieniami. Na włosach ślady polichromii koloru czarnego. Broda koloru brązowego, zaznaczona mocnymi żłobieniami. Prawa dłoń przy policzku. Faktura ciała modelowana gładko. Perizonium krótkie, lekko fałdowane. Prawa stopa na czaszce.

Chrystus Frasobliwy

nieznany

1845 — 1855

Muzeum Narodowe w Lublinie

N/1498/ML - AV.popiersie króla w profilu w prawo, z odkrytą głowa, w zbroi. Z lewej nad ramieniem korona. W otoku napis:
. SIGIS . AVG . REX . POLO . MG . DVX . LIT . AET . S . XXIX .

RV. Ukoronowany orzeł polski. W otoku napis:
ANO . D . NRI . M . D . XLVIII . DOMINICVS . VENETUS . FECIT

W napisach na  w miejscu kropek znaki międzywyrazowe w postaci kuleczek.

Zygmunt II August

Venetus, Dominicus

1548

Muzeum Narodowe w Lublinie

ML/H/723 - Postać młodej kobiety na schodach, na pierwszym planie otwarty grób. Ubrana w królewskie szaty, długi gronostajowy płaszcz, który spływa do grobu, na głowie korona. Przed nią klęczy mężczyzna i unosi na rękach niemowlę, nad którym kobieta wyciąga rękę. Po lewej stronie schodów trzech mężczyzn - to weterani walk o wolność. Po prawej Marszałek Piłsudski trzymający flagę Polski i przyklękający chłopiec, który unosi na poduszcze berło. Za kobietą tron zwieńczony wizerunkiem orzeł z rozpostartymi skrzydłami, za nim pomiędzy kolumnami wizerunek Matki Bożej Częstochowskiej, którą adorują patroni Polski - św. Stanisław i św. Wojciech.

Zmartwychwstanie Polski

Barwicki, Władysław

1918

Muzeum Narodowe w Lublinie

Stylizowana scena ewangeliczna we wnętrzu – kuszenie Chrystusa. Postać Chrystusa w jasnej szacie z długimi rękawami ujęta centralnie, zwrócona w lewą stronę. Obie ręce wyciągnięte ku stojącemu z lewej strony łysemu, pochylonemu mężczyźnie ze spiczastą bródką, który ubrany jest w czerwony, przepasany kaftan z białym kołnierzykiem oraz szmaragdowe rajtuzy. Mężczyzna w zgiętej, wyciągniętej lewej dłoni podaje Chrystusowi złotą monetę. Postać mężczyzny wyłania się z otworu drzwi, które zajmują całą lewą stronę płótna. W głębi, za Chrystusem widoczny leżący na podłodze kubiczny podest oraz rozwieszona na tle ściany kotara o oranżowo-czerwonej barwie. Postaci rzucają wyraźne cienie. Cień Chrystusa, o monumentalnej skali, widoczny jest na kotarze. Barwy opalizujące – zielenie, ugry, żółcienie z akcentami czerwieni, oranżu. Obraz malowany gładko.

Kuszenie Chrystusa

Wydra, Jan

1924

Muzeum Narodowe w Lublinie

lico

Ukrzyżowanie

ikona z brązu

1750 — 1850

Muzeum – Zamek w Łańcucie

lico

Ukrzyżowanie

ikona

1700 — 1799

Muzeum – Zamek w Łańcucie

odwrocie

Ukrzyżowanie

ikona

1800 — 1899

Muzeum – Zamek w Łańcucie

S.12644.MŁ_lico

Ikona Dwanaście Świąt

Ikona, Dwanaście Świąt

XVI wiek

Muzeum – Zamek w Łańcucie

Fotografia kolorowa. Na jasnym tle leży prostokątna, przestrzenna forma wykonana z drewna. Na licu wyżłobiony wzór przedstawiający Chrystusa na krzyżu otoczonego winoroślą z kiściami winogron.

Forma piernikarska

nieznany

XIX wiek

Muzeum Zamkowe w Malborku

Epitafium ze sceną Ukrzyżowania - ujęcie z przodu; Na pierwszym planie Chrystus na krzyżu w formie litery T, odziany w białe perizonium rozwiane przy lewym biodrze. Głowę i spojrzenie kieruje ku górze. Na głowie korona cierniowa w świetlistym nimbie. Nad głową przygwożdżona kartka z napisami w trzech językach. Po bokach, sięgając do wysokości bioder Chrystusa, przedstawione postacie: po lewej postać mężczyzny w czarnym płaszczu i odznaczającym się białym żabotem u szyi; po prawej sześć postaci kobiecych, dwie dorosłe i czwórka dzieci. Jedna z kobiet w białym czepcu z czarnymi kokardkami, trzyma w rękach kwiat oraz owoc cytryny. Na dalszym planie po lewej stronie stok wzgórza, dalej na horyzoncie przedstawiono sztafaż miejski za murem. Niebo zachmurzone, rozświetlone nad postacią Chrystusa pojedynczą smugą światła.

Epitafium ze sceną Ukrzyżowania

nieznany

około 1650 — 1700

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Epitafium rodziny Bernda Ottona von Ramina - ujęcie z przodu; Owal ujęty czarnym obramieniem stanowi centrum kompozycji. W obramieniu herby przodków m.in.: Güntersbergów, Borcków, Blanckenburgów, Schwerinów, Kleistów, Eickstedtów, Rexsingerów i Oppenów. W zwieńczeniu dwa duże herby rodzin von Ramin i von Berge. Centralne pole, po bokach którego dwie hermy w postaci aniołów ze skrzydłami uniesionymi ku górze, przedzielone na pół napisem na czarnym tle: „Ich bin die Aüffersteung undt daß leben wer An mich glaubet”. Nad napisem przedstawienie zmartwychwstałego Chrystusa, odzianego w perizonium i czerwoną powiewającą pelerynę, trzymającego proporzec i unoszącego się nad grobem na tle jaśniejącego pola. Po bokach otwartego grobowca grupa budzących się żołnierzy. W dolnym polu przedstawienie ukrzyżowanego Chrystusa. Pod krzyżem czaszka i piszczele. U góry biała podpięta zasłona. . Po obu stronach krzyża, w czarnych strojach zostali przedstawieni Bernd Otto von Ramin i jego małżonka Ilsa Sabina von Berge oraz ich dwanaścioro dzieci – sześciu synów i sześć córek. Dwoje dzieci ma zaznaczone nad głowami czerwone krzyżyki. Podobizny dzieci są malowane pobieżnie, natomiast ujęcia rodziców są portretowe, choć i tak bardzo schematyczne. U dołu umieszczono inskrypcję ujętą w liście akantu z wkomponowaną główką putta.

Epitafium rodziny Bernda Ottona von Ramina

nieznany malarz pomorski

1668

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 52 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd