
Polelum
1962
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
W okresie dwudziestolecia międzywojennego bujnie rozwijał się ruch pansłowiański. O ile w pierwszej dekadzie wyraźne były alianse Polski i Czechosłowacji, o tyle w kolejnej większym zainteresowaniem cieszyła się kultura Królestwa Jugosławii. W 1937 roku Chorwat Antun Augustinčić (1900–1979) wygrał konkurs na pomnik Józefa Piłsudskiego w Katowicach, a w 1939 jego rodak Ivan Meštrović (1883–1962) przedstawił wizję podobnego monumentu dla Warszawy.
Po zakończeniu II wojny światowej nawiązywanie indywidualnych kontaktów ograniczył od 1949 roku stalinizm, skutkujący uszczelnieniem granic państw komunistycznych oraz separacją, niezależnej od ZSRR, Socjalistycznej Federacyjnej Republiki Jugosławii. Powolne otwarcie przyniosła dopiero odwilż październikowa (1956). Choć początkowo wyjeżdżano wyłącznie w ramach zorganizowanych wycieczek Orbisu, to od 1977 roku podróżowanie po krajach demokracji ludowej odbywało się bez paszportu.
Dla Sławomira Lewińskiego możliwość zwiedzania południa Europy miała szczególne znaczenie. U progu swej artystycznej edukacji obserwował działalność jugosłowiańskich rzeźbiarzy, z ich twórczością zapoznawał go także mistrz – Serb Jan Dymicz (1877–1945). Z wielu wypraw do Jugosławii, a później także do Bułgarii, Grecji i Włoch, szczecinianin przywoził rysunki przedwojennych posągów, zachwyt zabytkami antyku oraz inspirację sztuką renesansu. W rezultacie swoje formy poddawał modernizacji, ludowej stylizacji, a czasami przejmował od sztuki klasycznej gładkość powierzchni i precyzję konturu.
W prezentowanej drewnianej figurze kobiety, której głowę wieńczy wieniec dożynkowy, można dostrzec reminiscencje spotkania Lewińskiego z Grobem Nieznanego Żołnierza na belgradzkiej górze Avala autorstwa Meštrovicia (1938) – ze strzegącymi wejścia realistycznymi kariatydami w strojach ludowych.
Szymon Piotr Kubiak
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 69.5 cm, szerokość: 14.5 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba
Technika
techniki snycerskie
Tworzywo / materiał
drewno
Pochodzenie / sposób pozyskania
przekaz
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Lewiński, Sławomir
1962
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Altman, Halina
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Lewiński, Sławomir
1972
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.