
W dzień świąteczny. Chewsurja
1891
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Sceny rodzajowe
Obraz Na Podhalu to duża kompozycja rodzajowa, której tematem jest góralskie wesele. Uroczystość odbywa się w malowniczej scenerii osady górskiej. Uczestnicy wydarzenia w barwnych, regionalnych strojach, skupieni w niewielkich grupach, zajmują kolejne plany kompozycji. Poszczególne epizody, od rozgrywającej się na pierwszym planie sceny przed karczmą, przez radosny pochód weselny, po zgromadzonych w dali przed kościołem ludzi, tworzą żywą opowieść o jednym z ważniejszych w życiu społeczności wydarzeń. Przedstawione postaci zostały wiernie scharakteryzowane przez elementy stroju, otoczenia, tworząc typowe wizerunki mieszkańców wsi. Obraz jest charakterystycznym przykładem malarstwa Hipolita Lipińskiego (1846–1884), które stylistycznie wpisuje się w rozwijający się w sztuce polskiej połowy XIX wieku nurt realistyczny. Jednakże w odróżnieniu od jego najwybitniejszych przedstawicieli, takich jak Aleksander Kotsis, Józef Szermentowski, Aleksander Gierymski, artysta poprzez swoją twórczość nie włączał się w ideową dyskusję i krytykę ówczesnej sytuacji społecznej. Raczej dążył do odtworzenia jedynego w swoim rodzaju klimatu i atmosfery przedstawianych historii z wydobyciem pewnych charakterystycznych elementów. Najchętniej malował nostalgiczne, rozbudowane sceny rodzajowe, ukazujące miejskie i wiejskie obyczaje oraz obrzędy związane ze świętami bądź szczególnymi wydarzeniami. Malarz był związany z Krakowem, gdzie mieszkał, kształcił się także w tutejszej akademii pod okiem Jana Matejki. Większość malowanych scen rozgrywa się w tym mieście i jego nieodległych górskich okolicach. Do najbardziej znanych należą: Targ na Kleparzu (1871), Procesja Bożego Ciała przed kościołem św. Barbary w Krakowie (1881), Konik zwierzyniecki (1881), Wesele góralskie (1871), Cyganie z niedźwiedziem w góralskim miasteczku (1876). Hipolit Lipiński zapisał się w krakowskim życiu artystycznym również jako pedagog i zasłużony organizator Muzeum Narodowego.
Bożena Kasperowicz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 89.5 cm, szerokość: 124.5 cm
cały obiekt - w ramie: wysokość: 103 cm, szerokość: 138 cm
Rodzaj obiektu
obraz, malarstwo
Technika
technika olejna
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Filipowicz, Henryk
1891
Muzeum Narodowe w Lublinie
Tyssot, K.
1865
Muzeum Narodowe w Lublinie
Filipkiewicz, Stefan
1922
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.