
Fotografia Naftalego Feigina z trzymanym za ręce wnukiem Andrzejem Krzysztofem Feiginem (Wróblewskim)
1936
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
W archiwum Muzeum POLIN znajdują się trzy zdjęcia rodzinne i jedno portretowe Andrzeja Wróblewskiego (1909–1994) – dziennikarza radiowego i prasowego, autora m.in. tomu szkiców ,,Fragetowe łyżeczki” (1955), krytyka teatralnego.
Zdjęcia rodzinne to przedwojenne fotografie z wizyt z żoną i synkiem u ojca, Naftalego Feigina, w Słupcy, gdzie ojciec wówczas mieszkał. Natomiast zdjęcie portretowe pochodzi z przełomu lat 80. i 90. XX w., czasu, kiedy powstawał głośny wywiad-rzeka przeprowadzony z Wróblewskim przez norweskiego dziennikarza – „Być Żydem… Rozmowa z Dagiem Halvorsenem o Żydach i antysemityzmie Polaków” (wyd. Niezależna Oficyna Wydawnicza, Warszawa 1992; poniższe informacje biograficzne w większości oparte są na tym źródle).
Rodzice Andrzeja Wróblewskiego byli dentystami. „Studiowali razem w Warszawie. Była to wyższa szkoła zawodowa, jakbyśmy dziś powiedzieli” (tamże, s. 23). Sądząc więc z trybu, w jakim nauka się odbywała, studiowali przed rokiem 1914. Matka, Berta z d. Awerbuch (1883), zmarła w 1922 r., mając 39 lat, pod koniec życia długo leczyła się w Warszawie, syn przebywał z nią. Po jej śmierci ojciec pozostawił go u rodziny w Warszawie i zapisał do żydowskiego gimnazjum z językiem polskim. Wróblewski nie podaje w wywiadzie, do którego. Wskazuje jednak, dlaczego do tego typu szkoły: „Myślę, że po prostu chciał mi oszczędzić upokorzeń, które sam przeżył w młodym wieku” (tamże, s. 53). Znamienne też, że ostatecznie musiał wysłać syna – także wobec jego nieangażowania się w podjęte studia matematyczne w Polsce – na medycynę do Francji. „W Tours studiowało wielu cudzoziemców – wspominał Wróblewski – byli Hiszpanie, Turcy, Egipcjanie, Jugosłowianie, Brazylijczycy, Bułgarzy, Rumunii. Przeważali jednak Żydzi z Polski i Rumunii, którzy po prostu mieli ograniczony dostęp do uczelni w swoich krajach. […] większość wyraźnie szykowała się do emigracji gdzie tylko się da, nawet do Palestyny” (tamże, s. 58). Studiów tych Wróblewski nie ukończył.
Do II połowy lat 30 mieszkał z żoną, Wandą z d. Piotrowicz, w Wilnie (szerzej o pierwszej żonie – zob. notę do kolejnego w kolekcji zdjęcia), w 1937 r. (lub 1938) przenieśli się do Warszawy (tamże, s. 76). Tu przeżyli znaczną część wojny. Działali w podziemiu, Wróblewski był zresztą w ścisłym kierownictwie organizacji „Wolność” (na jej temat zob. zwłaszcza wspomnienia Wacława Zagórskiego „Wolność w niewoli”, Londyn 1971; wyd. I krajowe Gdańsk 2014). Nazwisko – z Feigin na Wróblewski/Wróblewska – zmienili w połowie 1940 r. Jak mówił o tym w wywiadzie Wróblewski: „Pamiętam – w kwietniu czy w maju 1940 roku – alarm na Żoliborzu, gdzie mieszkałem. Na centralny plac dzielnicy zajechało kilkanaście wielkich bud policyjnych, wyskoczyło z nich kilka dziesiątków żandarmów niemieckich, którzy zaczęli otaczać dom po domu. […] Stałem w oknie i patrzyłem osłupiały. […] Ucieczka była nonsensowna, bo wszystko dookoła było otoczone przez policję. Wyciągali ludzi z piwnic i strychów. […] Rewizje skończyły się na sąsiednim domu. Do mojego nie doszli. […] był to pierwszy warszawski transport do Oświęcimia. Moi znajomi i sąsiedzi, którzy wówczas zostali wzięci, dostali trzycyfrowe numery. Jasne się stało, że zaczął się nowy etap. […] Właśnie wtedy […] zdecydowałem, że pora zmienić skórę. Nie była to zresztą tylko moja indywidualna decyzja. Organizacja uznała, że nie powinienem dłużej zostawać na Żoliborzu, gdzie znano mnie pod nazwiskiem Feigin. […] Organizacja załatwiła mi nowe papiery na nazwisko Wróblewski, z ewidencji ludności wycofana została karta Feigina” („Być Żydem…”, s. 110–112). Zamieszkali na Nowogrodzkiej.| Pod koniec 1943 r. musieli opuścić miasto, przebywali m.in. w Annopolu (na lubelszczyźnie), potem w Ostrowcu Świętokrzyskim, na koniec we Włoszczowej (zob. tamże, zwłaszcza s. 110–142).
Po wojnie Wróblewski pozostał w Polsce. Nie wrócił do nazwiska Feigin (na ten temat: nota do ostatniego ze zdjęć w kolekcji). Publikował w pismach kulturalnych (m.in. „Nowa Kultura”, „Przegląd Kulturalny”, „Teatr”, „Przekrój”), współpracował z Programem III Polskiego Radia (redagował cykl audycji „Mała encyklopedia wielkiego dramatu”; eseje w cyklu o tym tytule publikował w piśmie „Scena”).
Przemysław Kaniecki
Znaleziono 3 obiektów
Rogowski, Ludwik (18..-19..) (fotograf)
1902
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
XVIII/XIX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Holsten, Robert
1932
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.